För att förstärka illusionen vill vi att ni lägger stor vikt vid din rolls kläder och ägodelar.

Kläder

Kläderna är en stor del av Malcontenta och hjälper till att visa rollens status. De manifesterar rikedom och makt. På Malcontenta går vi efter devisen ”More is More”

Ju mer avancerad dräkt, desto mer fashionabel är din roll. Modet i vår lajvvärld inspireras av och sträcker sig från det lite enklare modet under 1300-talet till det mer avancerade modet runt mitten av 1500-talet. Det finns praktiska skäl till att en frälseperson kanske går i 1300-talskläder till Uriels källa ute i skogen, men vid banketten glänser i en italiensk renässansdräkt. Samma person kan alltså ha olika snitt på kläderna. 

Det finns fortfarande de som går i vikingainspirerade kläder. De brukar komma från den delen av Nordeport som kallas Treklyft.

Låt er inspireras, krav på helt historisk korrekthet finns ej. Huvudsaken är att kläderna är sydda i material som ser bra ut. Hellre att du har tre dräkter som har (dolda) maskinsömmar än en dräkt som är helt handsydd. 

Är du osäker på vad som passar in kontakta arrangören Henric Löf. 

Adel

Siden, sammet, finare ylle, broderier, pärlor, tjusiga band och dyrbara accessoarer förstärker din roll och andas rikedom. Ju finare titel, desto fler ombyten. 
Spelar du riddare räcker det med ett ombyte. (Du får gärna ha fler om du vill.)
Spelar du greve/grevinna behöver du ha minst en finare ”hovdräkt”.

Präster

För prästerskapets del har varje gud/gudinna egna färger och symboler för att det ska vara lätt att känna igen vilken gud/gudinna prästen/prästinnan tillhör. Se respektive gudom under Religion.

Magiker

En magiker klär sig tjusigt vid hovet och håller sig till viss del till modet. Magikern har också andra incitament för sin klädsel. Magikern vill kunna utföra experiment eller dölja femtioelva små påsar och artefakter i sina ärmar. 

För inspiration

https://www.pinterest.se/muffelmul0319/_saved/

Länkar till bra siter där du kan köpa tyg, mönster eller färdiga kläder

www.linnehem.se

www.handelsgillet.se

www.puresilks.us

www.korps.se

www.tudortailor.com

www.armstreet.com

Annan rekvisita

Det viktigaste är att din rekvisita passar in i en fantasyvärld som epokmässigt ska efterlikna vår medeltid/renässans. Möbler och textilier och annan inredning i paviljongerna ska ge en känsla av en gammeldags, historisk miljö, sådan som den brukar vara i fantasyfilmer. 

Du kanske vill komplettera din rolls rekvisita med ett sigill med din vapensköld eller andra saker som påminner de andra spelarna om vem du är och som ger dig själv mer känsla för rollen. T ex smycken med rosor om du heter Rosen-Winge eller ett banér med din vapensköld som du kan hänga upp i din paviljong. 

Foppatofflor, gympaskor, fleecetyg, stretchig velour och plast hör inte hemma på Malcontenta.