Malcontenta är ett immersivt lajv. Du vet inte i förväg allt som kommer att hända. Lajvet skapas av spelarna med utgångspunkt i de personliga intrigerna och med lajvets scenario som ramverk. Lajvet spelas i huvudsak utan uppgjorda scener. Vissa punkter är satta, t ex som att en vallfärd till Uriels källa skall ske, men hur vandringen dit blir eller vad som händer vid källan, är inte helt och hållet bestämt. Det är upp till er spelare.

Du försöker sträva efter att känna din karaktär så väl, att du så långt det är möjligt, agerar som din karaktär och inte som du själv. Då har du klivit in i sagovärlden på riktigt.

I rollens bakgrund kommer det antagligen att finnas en och annan hemlighet som är jobbig för din roll om den kommer ut. Det kan handla om din egen roll eller vara något du vet om någon annan. Tanken med hemligheterna är att du ska spela fram lösningen och avslöja dem bit för bit, som ett deckarmysterium. Det kräver att du skaffar dig relationer till många olika roller, även dem du inte känner off. 

Vad andra spelare gör och intrigerar för, påverkar dig och din roll. Under lajvets gång kan ny information komma som kan kullkasta spelarens/rollens planer och tvingar spelaren att tänka om. Det enda du kan vara säker på är att du inte kan vara säker på att dina planer smidigt går i lås.

Magiker och präster måste ibland vidtala personer som ska delta i en sådan scen och instruera dem under pågående lajv. I övrigt är magi självförklarande och spelarna ska vara lyhörda för när någon förtrollar dem. (Se magi.)