Genomförande av duellen

Alla spelare har fått ett stridsvärde tilldelat sig i sin intrig. Stridsvärdet går från 1 till 10, där 1 är sämst. En etta tilldelas en äldre dam som har sitt parasoll som främsta vapen. 10 är det ytterst få som uppnår, det kan vara en riddare som är härdad i riktig strid, som ridit i många torneringar och som ständigt håller sig i form och tränar varje dag. Eller någon som har magiska skydd/förbättringar. 

Arrangör och spelare träffas offlajv på morgonen innan frukost och arrangörerna slår helt enkelt en tärning och lägger till stridsvärdet. Man kan få tillägg eller avdrag på stridsvärdet på grund av dagsform. Den som får högst tärningsslag vinner. Vi använder en tiosidig tärning (T10).

Sedan slår arrangörerna tärningen en gång till, vilket avgör hur skadade kontrahenterna blev. Nu kommer alla överens var skadorna sitter och hur illa däran man är. 

Eftersom det oftast är väldigt tråkigt att dö kommer vi inte att döda någon roll som spelaren inte vill döda.

Duellanterna släpar sig nu med sina skador till frukost. Om det är riktigt illa kanske en av dem inte ens kan ta sig dit utan ligger kvar på platsen där duellen ägde rum. Nu kan det bli spel på duellens resultat. 

Vi hoppas att det ska kunna vara ett spännande inslag med någon enstaka duell, speciellt själva spelet runt det.

Förgiftningsregler

Gift behöver inte innebära döden. Man kan förgifta någon för att fördröja den personen eller för att sätta den ur spel under en begränsad tid.  Betänk dock att om man dödar en adelsperson kommer resten av lajvet till största delen handla om detta. Är det vad du vill? Om du tror att din karaktär skulle tjäna på det och komma undan med det så är det tillåtet att i alla fall försöka döda en annan karaktär.

Om en spelare vill förgifta en annan spelare måste det gå till på följande sätt:

  1. Giftet införskaffas från någon som har gift. Om du själv har fått gift från arrangörerna kan du naturligtvis använda detta.
  2. Giftet distribueras till offret genom att det hälls i mat eller dryck.
  3. Giftet, som alltid är vatten, intas av offret. Detta måste observeras av den som distribuerat giftet så det är alldeles säkert att rätt person intog det och att det blev intaget.
  4. Nu letar man rätt på arrangör som får reda på vilket gift som har använts.
  5. Arrangören meddelar offret symptomen. 
  6. Nu har offret en möjlighet att söka bot för sin förgiftning om det var ett långsamt verkande gift. 
  7. Offret låter arrangör veta vilka åtgärder som vidtagits.
  8. Arrangör avgör, i samråd med offret, om karaktären dör eller inte, om det var ett dödande gift.